Eerste reisverslag

En daar is hij dan, het eerste verslag van VONO 2015. En wat een reis was het. Vrijdag morgen hebben we om 07:15 verzameld om vervolgens om 07:24 onze reis te beginnen richting Eindhoven. Vele mensen zijn ons wezen uitzwaaien en daarvoor onze grote dank. Aangekomen op Eindhoven airport hebben we eerst alle ruimbagage ingecheckt. Iedereen zat gelukkig net binnen de marges van het toegestane gewicht. Om 12:05 was het dan zo ver. Voor een aantal de eerste, maar zeker niet de laatste keer in het vliegtuig. Na een gezellige vlucht van 2,5 uur zijn we geland in Brindisi(Italië). Een erg ruige landing maar dat maakt de sfeer natuurlijk alleen maar leuker. Hierna zijn we met zijn allen naar het centrum van Brindisi vertrokken en hebben we onze koffers opgeslagen bij een café. Van hieruit hebben velen de stad verkend en aansluitend zijn we met zijn allen iets gaan eten.
De sfeer zat er goed in. Een gloednieuwe groep en veel nieuwe jonge deelnemers maar alles botert gelukkig perfect. Hierna zijn we met zijn allen naar de haven gegaan. Hier moesten we helaas 3 uur lang in de rij staan en hebben we de nodige irritaties van over reizende Albanezen mogen beleven. Het was erg druk en veel mensen waren aan het drukken in de rij. Een ervaring die een aantal van ons helaas als zeer onprettig hebben ervaren. Gelukkig is er al een flinke groep gevormd en waren we hier ook weer snel overheen.
Nu was het tijd voor de overtocht. Na het aan boord gaan van het schip de ‘Horizon’ vertrokken wij ruim 3uur later dan gepland de haven. Op de boot hebben de deelnemers hun eigen weg gezocht. De 1 viel in slaap op een tafel, en de ander lag zijn slaap in te halen op zijn tas. Vanochtend kwamen we dan eindelijk na 24uur reizen aan in Vlorë(Albanië). Na een drukke grenscontrole zijn we uiteindelijk met busjes naar ons jeugdhotel in de hoofdstad Tirana gebracht. Hier zijn we momenteel aan het uitrusten voor morgen. Morgen begint het dan eindelijk. De projecten! Aan de enthousiaste deelnemers zal het in ieder geval niet liggen. Die zijn razend enthousiast!
Morgen zullen wij verslag leggen van de projecten en de ervaringen die de deelnemers op zullen doen. Wat in ieder geval voor de meesten duidelijk is, is dat we het thuis toch net iets breder hebben dan hier en dat de verschillen op het gebied van wegen en openbaar vervoer bij ons toch net een stuk groter zijn als verwacht. Voor nu wensen wij iedereen een fijne avond.

Groeten, VONO

Kijk voor meer foto’s ook op de facebookpagina: www.facebook.com/vanoostnaaroost

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.