Dag 10, Berehove – Passau

Vertrekken om 06:00 uur is niet helemaal gelukt. Het werd een ruime kwartier later en aangezien we nog moesten tanken stonden we pas om 06:30 uur bij de grens. Daar moesten we eerst nog een half uur wachten voordat we daadwerkelijk door konden rijden naar de Oekraïense grens. Dit kwam doordat de briefjes op waren om het kenteken van de bus op te noteren. De Oekraïense en vooral Hongaarse grenzen waren weer hele belevingen, waar we streng aangekeken werden en bij de Hongaarse grens zelf koffers moesten opendoen. Uiteindelijk heeft het ons ruim drie uur gekost om de grens over te gaan.

De eerste stop na de grens was vlak voor Boedapest. Een enorme trip en daar aan gekomen hebben we eerst overlegd of we Boedapest nog wel in moesten gaan of dat we gelijk door zouden rijden. We liepen namelijk achter op schema, waardoor het bezoekje maximaal twee uur kon duren. Uiteindelijk hebben we toch maar besloten om de stad in te gaan. We reden met de vier voertuigen vlak achter elkaar om elkaar niet kwijt te raken. Helaas is dat toch gebeurd, waardoor we slechts anderhalf uur hadden om de stad te bezoeken. Het was namelijk nog een hele trip naar onze overnachtingsplek.

Anderhalf uur voor zo’n grote stad was erg kort, maar de meesten van ons hebben toch een aantal bezienswaardigheden kunnen zien. Een groot deel van de groep liep naar de Leeuwenbrug over de Donau. Anderen zijn de Castle Hill nog op geweest, waar men van een adembenemend uitzicht over de hele stad kan genieten.

Terug bij de auto zijn we vrijwel direct vertrokken naar onze eindbestemming Passau. Gelukkig kan men bij de Oostenrijkse en Duitse grens wel gewoon doorrijden, maar we kwamen alsnog pas rond 22:00 uur aan in Passau. De jeugdherberg was gevestigd in een oude burcht, welke gelegen was op een heuvel. Het bestond uit zeer steile hellingen van minstens 22% en zeer smalle straatjes, maar het uitzicht was er prachtig. Nadat de koffers uit de auto’s zijn gehaald, is een deel van de groep nog het centrum in gegaan om wat te eten en Jeroens verjaardag te vieren. Een deel van de groep is direct naar bed gegaan, vanwege de lange reis.

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.