Ga naar de inhoud

Albanië 2022 jongeren

Na de uitzwaaidienst op 10 juli gingen we ’s middags richting Köln. Twee uur voor vertrek op het vliegveld. Mooi op tijd dachten we, tot we de rij zagen. Dat gaat nooit lukken dus 400 meter voorgedrongen in de rij en waren dus precies op tijd voor de vlucht. 😃

Alle tijd voor de overstap in Milaan en met een vlucht die eerder vertrok waren we om 2.00 uur in Tirana. Met Partner Travel, Albert Koci, richting Shkoder waar we om 4.15 in het stapelbed konden klimmen.Na een laat ontbijt zijn we vandaag naar de burcht van Shkoder geweest en is een gedeelte van de groep daarna nog naar het fotomuseum geweest. Na een bezoek aan een dakterras hebben we in het hostel de verjaardag van één van de groep gevierd. Het was nog lang gezellig.

Op dag twee gingen we van Shkoder naar Elbasan. Eerste bezochten Lehzne. Het kasteel hebben we alleen van veraf bekeken. Deze is namelijk alleen geopend voor huwelijksfeesten. Wel hebben we het mausoleum bezocht waar skanderbreu begraven lag. Tenminste, de botten zijn als talisman gebruikt door zijn volgelingen om onverslaanbaar te zijn. Dus het is een mausoleum zonder graf maar wel met de schilden van de 21 veldslagen en een mooie omgeving om een opname te maken voor wie is de Mol en een groepsfoto.Vervolgens zijn we naar Durrës geweest voor een middagje strand.  ’s Avonds gingen we na het eten aan de kust naar het studentenhostel in Elbasan dat 15 minuten vanhet psychiatrisch ziekenhuis ligt.

Op de eerste werkdag ging een groep van 12 jongeren om 7.45 naar Gramsh voor de kinderactiviteiten en de belijning van het sportveld. Een zwaar werkje op het beton midden in de zon. De overige jongeren moesten 500 meter lopen vanaf het hostel voor de activiteiten in het psychiatrisch ziekenhuis. ’s Middags is begonnen met het schilderen van de bankjes en de eerste aanzet voor de muurschildering. ’s Avonds zijn we in de burcht van Elbasan uit eten geweest.

Ook de tweede werkdag is de groep Gramsh met de bus gegaan en groep Elbasan lopend.

In Elbasan werd met enthousiasme pannenkoeken gebakken en gegeten, met bal-pong gespetterd, armbandjes geloomd, nagels gelakt en de ochtend gezellig muzikaal afgesloten met gitaar, zang en geklap.

’s Middags zijn de bankjes en de vogels op de muur verder geschilderd.

In Gramsh zijn volleyballers aangemoedigd, de lijnen op het sportveld bijgewerkt, de kinderen daar hebben weer genoten van het sport&spel programma en krijgt de muurschildering in de gymzaal steeds verder vorm en kleur.

Op de toren van de burcht van Elbasan hebben we ’s avonds bijgepraat onder het genot van een drankje.

Na onze avondmaaltijd alweer de laatste nacht in het studentenhostel in Elbasan.

Afsluiting in Gramsh: vrijdag 15 juli

Vandaag hebben we het programma in Gramsh afgerond. In de sporthal van de middelbare school zijn de muurschilderingen helemaal af! Wat is het gaaf geworden en wat tof dat er weer nieuwe creatieve Vono-talenten zijn opgestaan! Met de kinderen hebben we een leuke laatste ochtend beleefd. We begonnen de dag met drumles van onze enige echte Lionel. Daarna in vijf groepen pannenkoeken bakken. Ze smaakten de kinderen en alle andere aanwezigen weer heerlijk! Met volle buiken was het tijd voor afkoelen, met ruim 40 graden geen overbodige luxe. Vono-water-games: onder leiding van een vonoteamcaptain zoveel mogelijk water naar de overkant brengen. Lol, afkoeling, samenwerking en strijd een mooie afsluiting van de dagen in Gramsh.

In Elbasan hebben we de patiënten weer vermaakt met spelen en muziek. Aan de andere kant van de muur is er hard gewerkt aan de muurschildering.

Om 16.00 uur gingen we met onze bus naar Korçe via een schitterende weg met mooie uitzichten. ’s Avonds in het centrum uit eten geweest om daarna de dag af te sluiten bij het hotel.

Zaterdag zijn we na een laatste blik op Korçe geworpen te hebben, vertrokken richting Prespalake waar we het eiland met de orthodoxe kerk hebben bezocht. Omdat er niet echt een mogelijkheid was om te zwemmen zijn we bij Pogradec het Ohridmeer ingesprongen. Aan het eind van de middag zijn we naar trip ’n hostel in Tirana gereden. Na het avondeten zijn we de stad nog in geweest

Zondag is een rustdag en dat werd het ook voor velen van de groep. Bijkomen van de afgelopen week en de nacht. En dit alles bij een temperatuur van 38°. Ondanks voor sommigen een korte nacht stond iedereen klaar om om 8.30 naar de orthodoxe kerk te gaan. Eerst alleen ergens ontbijten want het hostel serveert geen ontbijt op zondag. Na de kerkdienst werden we door father Gregory toegesproken in de jeugdruimte van de kerk. Na de souvenirwinkel bezocht te hebben, gingen we naar Bunkart 2 dat iets verteld van de Albanese geschiedenis en onderdrukking. Het blijft een indrukwekkend verhaal ook als de Bunkart eerder hebt bezocht. Vooral omdat je nu weet dat er nu mensen elders in bunkers leven. Ook de teksten van vroeger zijn helaas weer actueel. Na een tussenstop bij Taiwan voor een lunch hebben we een wandeling door Tirana gemaakt. Daarna is ieder van de groep zijns- en haars weegs gegaan waarbij sommigen een museum en het voetbalstadion hebben bezocht. De avond is afgesloten met een pizza bij Juvenilja.

Na het weekend weer vroeg op voor de groep Elbasan, om 8:00 in de bus.
Daar eerst ontbijten omdat het hostel pas vanaf 9:00 uur ontbijt serveert, waar de groep Tirana wel gebruik van kon maken.
In de ochtend konden we de patiënten blij maken met zelf-versierde cakejes en mocktails met veel fruit. Een feestelijke tractatie, met sfeerverhogend gitaarspel, zang en dans.
’s Middags hebben we met z’n 11-en de muurschildering met de vogels naar tevredenheid af kunnen ronden. Gaaf hoe zo’n ontwerp van idee naar schets nu gerealiseerd is op de muur.
De rest van de groep ging naar een huis van een afgekeurde politieman die van €200 euro per maand moet leven. Hiervan moet hij zijn medicijnen kopen, electriciteit betalen en nog eten kunnen kopen. 2 jaar geleden heeft de orthodoxe kerk een dak boven hun hoofd gebouwd. Daar is dan ook alles mee gezegd. Dus het vonoteam heeft ervoor gezorgd dat de living room er weer fris uitzag. Ook zal een stucadoor de komende tijd de eerste kamer stucen. Aan het eind van de middag zijn we op stap gegaan met patiënten van het klooster van Maria Theresa. De middag sloten we af met een ijsje. De avond hebben we afgesloten met een heerlijke maaltijd bij Era Vila. Morgen de laatste werkdag. De hele groep gaat dan naar Elbasan.

Op de laatste werkdag gingen we met de hele groep richting Elbasan. De ene helft ging naar picknick van de patiënten en de andere helft ging bezig met de restauratie van het project van VONO 2019. Toen de groep van de picknick terugkeerde was er tijd ingeruimd om ijsjes uit te delen aan de patiënten op hun afdeling. Toen dat achter de rug was waren de restauratiewerkzaamheden ook afgerond waardoor we terug konden met de karaoke bus naar Tirana. Maar niet voordat we een groepsfoto hadden gemaakt voor de mooie muurdecoratie van VONO 2022. ’s Avonds waren we uitgenodigd bij de BBQ van father Gregory. Een leuke ontmoeting met zijn familie waarbij hij ons bedankte voor het werk dat wij hadden gedaan. Terug in het hostel gezellig bijgekletst.

En dan is het alweer woensdag, de laatste VONO-dag 2022 in Albanië.

Tijdens deze vrije ochtend was een aantal al vroeg de stad in, anderen deden lekker rustig aan in Trip’n’hostel.

Begin van de middag gingen we met de bus naar BunkArt 1 onder de Dajti wat een deel van de groep ging bekijken. De anderen reden direct door naar ‘Select Hill Resort’, waar we later allemaal gingen zwemmen en zonnen.

Ons laatste avondmaal hebben we gezellig gegeten bij Artigiano. Met de hele groep sloten we af met een ijsje op de markt.

Terug in het hostel was het een kunst om alles weer ingepakt te krijgen, zodat we morgen vroeg aan de terugreis kunnen beginnen.

De vonoreis 2022 zit erop. We zijn blij dat zoveel mensen onze reis hebben gevolgd. Een reis waarbij we kinderen en patiënten hebben vermaakt, waar we voor een huis het verschil hebben kunnen maken en waar we nieuwe muurschilderingen mochten maken in Gramsh en Elbasan. Daarnaast was er de lol die we samen hebben gehad. Een schitterende combinatie waardoor vele jongeren al zeiden: volgend jaar weer.
Nog 365 nachtjes slapen.

Voor meer foto’s verwijzen we graag naar de facebookpagina van vanoostnaaroost