Ga naar de inhoud

Albanië 2024 ouderen

De eerste dag van onze vonovoreis gaat richting Trebinje. Helaas gaat ons bezoek aan Dubrovnik gaat niet door vanwege de hoge entreekosten voor onze bus. Gelukkig konden we de plaats wel vanuit het vliegtuig zien. 🥴Vanaf het vliegveld gingen we direct naar Trebinje. Daar hebben we gezellig gezeten bij ons overnachtingsplek Herzeg Villa. Om 19.30 zijn we richting een restaurant gelopen aan de rivier waarbij we de beroemde boogbrug passeerden.

Na een uitgebreid ontbijt in Herceg Vila gingen we naar het klooster op de berg bij Trebinje. Daar namen we de eerste groepsfoto van VONOVO 2024. Vandaaruit naar Montenegro, lopend de grens over voor paspoortcontrole. Met mooi uitzicht reden we langs de baai naar het historische stadje Kotor. Het was lekker terrasweer en ieder zocht z’n weg, voor de één langer dan de ander 😉.Vervolgens in een warme bus, via de prachtige kustweg langs Budva en Ulcinj, met een tussenstop voor ijs en koffie, naar Shkodër.Bij de grens van Montenegro – Albanië stond een file, 40 minuten later zijn we in Albanië 🙂 We hebben lekker gegeten en sommigen hebben de avond afgesloten met een drankje.

Zaterdag was de eerste dag dat we geen grens hoefden te passeren dus we kwamen mooi op tijd aan in hotel Baron in Tirana. Eerst hebben we ’s morgensvroeg de burcht in Shköder bezocht waar de eerste aflevering van wie is de mol in Albanië was opgenomen. Na van de uitzichten, de zon en het Castle te hebben genoten gingen we naar Lehzhë waar aan de oevers van de rivier de Drin het Mausoleum is van Skanderbreu. (ook weer bekend uit een aflevering van wie is de mol) Gelukkig mocht iedereen na het bezoek en na onze welbekende vonovolunch nog mee naar Tirana. Hier kwamen we thuis op ons vertrouwde Baronterras.

Op deze zondag gingen we eerst naar de orthodoxe kerk in Tirana. Dit keer met de bus tot bij de kerk vanwege de regen. We konden een deel van de dienst meemaken, de kathedraal bekijken en koffie drinken met father Gregory.
Vervolgens hebben we, na een jarenlange restauratie, kunnen genieten van het uitzicht vanaf de skytower.
Vanaf daar ging ieder in groepen op pad om Tirana te verkennen, zoals BunkArt 1 of 2, historisch museum, Et’hem Bey-moskee, Skanderbegplein, piramide, voetbalstadion, nieuwe moskee die al sinds de 1e VONO Albanië in 2015, gebouwd wordt en nog niet open is.
We besloten met z’n allen de dag met een heerlijk gevarieerd menu bij hét visrestaurant bij de bazaar.
Na het diner zijn we teruggekeerd naar hotel Baron om ons voor te bereiden voor de klusdag in Elbasan, Shtërmen en Gramsh.

Vandaag was de eerste echte werkdag. Dat betekent vroeg opstaan en vroeg vertrekken richting de projecten. Van de 23 mensen ging een groep naar Elbasan om daar met de patiënten bezig te zijn. Ook zijn er heerlijke mocktails gemaakt. De versierde cakejes mochten op alle afdelingen gebracht worden. Het was een feest. Een andere groep ging in Shtërmen aan de slag om bomen te planten. Gelukkig waren de gaten al gemaakt zodat het echte zware werk al gedaan was door een shovel. Twee groepen hielden zich bezig met de specialiteit van VONO: schilderen van huizen. Muren wit, schilders wit, vloer wit. U snapt het al : altijd tevreden klanten. Gelukkig kon het werk gedaan worden onder een heerlijk zonnetje. Dat is weer eens wat anders dan afgelopen dagen. Morgen is een dag om bij te komen en gaan we de watervallen bij Gramsh bezoeken. Gelukkig droog in de bus

Vandaag is een dag van weinig doen maar wel veel zien. Op tijd vertrokken we vanuit Hotel Baron om het kasteel Petrele te bezoeken. De weersverwachtingen voor vandaag waren niet goed, maar achteraf viel het reuze mee. Omdat de toegangsweg naar de burcht nog gesloten was toen we arriveerden, moesten we een uur wachten. Om 11.00 ging een groep naar boven om te zien hoe mooi een uitzicht kan zijn als het bewolkt is. Vervolgens gingen we via de oude weg naar Elbasan over de bergen naar Gramsh waar de lunch voor ons klaar stond. Het was voor sommigen een mooi weerzien na 5 jaar. Na de lunch hebben we de sportvelden bezocht waar wij door VONO acties een voetbalveld gerealiseerd hebben. Toen zijn we in de bus gestapt om ipv de watervallen ging het kasteel van Elbasan te zoeken. Daar bleek ook een mooi restaurant te zijn waar we de dag hebben afgesloten. We waren vandaag in de gelukkige omstandigheid dat we dankzij mensen altijd verbinding hadden voor onze telefoon. Morgen vroeg op want er moet geschilderd worden.

Vandaag de tweede werkdag, het is droog en warm.
In Elbasan ging een deel van de groep picknicken met patiënten, voor hen bijzonder om er even uit te gaan.
’s Middags samen potjes geverfd, mandala’s gekleurd. Ook zijn de bloembakken die vorig jaar gemaakt zijn met bloeiende planten gevuld. De crosstrainer die we hebben gedoneerd kunnen patiënten actief in gebruik nemen.
In Shtërmen startte een groep in het huis waar ze maandag al mee waren begonnen, de kleuren zijn opgefrist van de muren, deuren en de poortdeur.
Terwijl er verf en materialen worden gekocht, maken een aantal wachtenden de kerk schoon 😉
De bankjes bij de school zijn fleurig geel, wit en groen geverfd, wat wij niet afkregen gaan ze daar zelf verder verven.
Het hek bij de kerk is weer mooi egaal geverfd. Samen met father Gregory en father Petro hebben we voedselpakketten gekocht bij de plaatselijke supermarkt en deze brachten we bij 10 adressen.De laatste avond in Tirana heeft father Gregory ons uitgenodigd in de ‘nieuwe’ kerk voor de studenten. Het tulpen-schilderij uit de Julianakerk versiert daar de muur. De studenten hebben voor ons een heerlijke vismaaltijd gekookt. Samen met hen, father Gregory, father Petro en familie eten we daar. Na afloop krijgen wij ieder een geschenk.

Op onze laatste dag hangt de bewolking laag, daarom gaan we niet met de kabelbaan de Dahti op maar rijden we door naar Durrës. We brengen een bezoek aan het klooster waar in 2019/2020 een aantal maanden slachtoffers van de aardbeving zijn opgevangen.
’s Middags verkennen we Durrës en genieten van de zon en de zee.

Na een heerlijke pizza worden we naar het hotel bij het vliegveld gebracht waar we afscheid nemen van ‘onze’ chauffeur van deze week. Het wordt een korte nacht, want om 3:45 zullen we vertrekken om op tijd te zijn om naar Eindhoven te vliegen. Het was weer een geweldige reis