Ga naar de inhoud

Albanie 2023 jongeren

11 Juli vertrok om 19.53 van Osseveld de groep van VONO richting Düsseldorf. Geen vertraging van treinen dus we waren mooi op tijd op vliegveld Düsseldorf. Daar vertrokken we na een nachtje doorhalen om 6.50 naar Milaan. Niet alle koffers en tassen hadden de toegestane grootte, maar met je tas op je rug werd er niet lastig gedaan. Dus bij het vertrek naar Corfu werd de rolkoffer in een tas gedaan en met een relaxte houding werd de controle gepasseerd. Gelukkig kwamen we erop tijd achter dat die controle in terminal 2 was en dat die alleen per bus te bereiken was. Vanaf Corfu pakten we de boot richting Sarande.

13 juli werd de groep bij de overnachtingsplek Portview opgepikt door onze bekende chauffeur met de bus. We aten een zelf samengesteld ontbijtbuffet met prachtig uitzicht vanaf het kasteel boven Sarandë. Vervolgens hebben we het historische door UNESCO beschermde Butrint verkend. Daarna reden we via de oude weg naar Gjirokastër met z’n leuke straatjes en kasteel. Daar zagen we ook de Albanese dominee Beer. de
Vanuit daar hadden we nog een lange busrit te gaan, met 2 pitstops, naar Gramsh. In het restaurant naast de school hadden ze de tafel al voor ons gedekt voor een traditioneel diner. We sloten de dag in hotel Tomorri door de projectdag van morgen voor te bespreken.

14 juli en 15 juli waren de eerste twee werkdagen. Er gaat dan een groep naar Elbasan om daar met een grote groep patiënten sportief bezig te zijn. Bal-pong gespetter, wie kent het niet en heerlijk met dit weer +/- 40° , volleyballonnen, ook domino, sjoelen, bingo en andere spellen. Ook hebben we samen met de patiënten loombandjes gemaakt, gekleurd met pastelkrijt en nagels gelakt.
‘ s Middags zijn kapotte planken van de bankjes in de tuin verwijderd, nieuwe geschuurd en is een start gemaakt met verven.
De plantenbakken die VONOVO in april heeft gemaakt hebben ze hier zelf uitgebreid met een kleurig plantenrek en bankje. Psycholoog Adela geeft aan dat de patiënen van de bloemen genieten, nu hebben ze iets om dagelijks voor te zorgen.
De rest van de groep is gestart met het kinderprogramma op onze vertrouwde plek in Gramsh. Het was weer mooi om te zien hoe blij de kinderen waren met de komst van de vono-ers. Naast het versieren van een t-shirt en het maken creatieve creaties van chenilledraad zijn er verschillende waterspelletjes gedaan. Een nat pak was een welkome bijkomstigheid in 42 graden. Verder is een begin gemaakt met het opknappen van de murenb van de sportelden. De donderdagavond hebben we afgesloten met een ‘gezamenlijke’ maaltijd op vrijdag zaten we al aan de kust in Duures

Deze zaterdag was een dag aan het strand van Durres waarbij sommigen met de jetski en anderen met een luxe meerpersoons band achter een speedboot zich vermaakten. Het was een lekker rustig dagje dat we beëindigen in tirana met een gezellig avondje uit, waarbij we ook de nieuwe pyramide hebben beklommen na de late avond van zaterdag was het deze zondag best een vroege start om 9:00 met chocolade croissant en koffie of thee. We starten de dag met een meditatieve wandeling naar de Orthodoxe kerk, waarin we bespraken wat we hebben meegekregen en hoe we dat doorgeven. Een deel van de kerkdienst hebben we meegemaakt en we zijn in de souvenirwinkel geweest.
Na koffie bij Taiwan hebben we een wandeling door Tirana gemaakt. Daarna zijn diverse groepjes zelf de stad verder gaan verkennen en zijn winkels en een museum bezocht. En dit alles bij een temperatuur van 42°.
Om 16 uur vertrokken we met de bus naar Krujë, waar de oude markt, museum en burcht zijn bekeken. We hebben de zondag afgesloten met een heerlijke traditionele maaltijd.

Terug in Trip’n’hostel nog even wat voorbereiden voor morgen en niet te laat naar bed. Morgen de een na laatste werkdag. Dus weer vroeg op.

Maandag 18 juli gingen we met de bus vanuit Tirana richting Elbasan
De eerste groep van 10 wordt in Elbasan uitgeladen. Hiervan gingen er 6 op de jaarlijkse picknick. De patiënten konden eindelijk genieten van het mooie uitzicht van Albanië. De 4 overigen zouden een huis opknappen maar de vraag van een dak voor €3000 lag boven ons budget. Na lang over en weer gegoogletranslated hebben we verf gekocht waarmee ze de keuken zullen opknappen nadat ze de muren hebben gestuct. De rest kon wat langer in de bus slapen op weg naar Gramsh Vandaag gaan we de schildering proberen compleet af te maken, toch nog een behoorlijke uitdaging met 43 graden is gebleken. De laatste sporticonen staan inmiddels op de muur, morgen moeten we nog een keer terug om het project echt helemaal af te maken. Maar het halffabrikaat kan nu al rekenen op enthousiaste reacties van jong en oud vanuit de buurt, toch leuk om te merken! Vandaag hebben we na overleg met hoog bezoek vanuit de plaatselijke politiek kunnen afspreken dat het complete sportcomplex vernieuwd gaat worden. Als Vono investeren we in een kunstgrasveld. Een heel mooi concreet project, waar de jeugd van Gramsh zich volop kan gaan vermaken in de nabije toekomst. Na de renovatie zullen de drie basisscholen in Gramsh gebruik gaan maken van de velden voor de gymlessen en een van onze Albanese vrienden regelt dat er iemand het onderhoud gaat doen. Mooi dat we samen met de gemeente Gramsh, Gregory en Vono dit voor elkaar hebben gekregen. ’s Avonds hebben we traditiegetrouw gegeten bij Hotel Baron, meer dan bekend bij de vonovo-ers, daarna terug met de stadsbus naar het hostel. Morgen laatste werkdag…

Ook vanmorgen weer om 7:30 een zelf samengesteld ontbijtbuffet zodat we om 8 uur met z’n allen met de bus op weg konden gaan. Eerst naar Elbasan. Samen met de patiënten heeft een deel van de groep kaarsen versierd, hiermee willen ze een gezellige sfeer creëren met Kerst. Daarnaast weer lekker enthousiast van alles gedaan, zoals bal-pong met emmers vol water, volleyballonnen, armbandjes loomen en vlechten, nagels lakken, bingo, met chenilledraad bloemen en andere kleurige creaties maken.
De ochtend is gezellig muzikaal begeleid met gitaar, zang en dans.
Alle patiënten op de afdelingen hebben we een klein genietmomentje kunnen bieden door het uitdelen van een gevuld cakeje en bekertje fris.
Het andere deel van de groep heeft planken gekocht, geschilderd en vervangen van de bankjes in de tuin, het ziet er weer kleurig uit, “refreshed the colours”
’s Middags zijn we doorgereden naar Gramsh om daar met de hele groep de muurschildering bij de sportvelden af te schilderen. Heet, vermoeid en tevreden hebben we tot slot de traditionele VONO groepsfoto gemaakt na de afronding van de projecten 2023.
Nog even een welverdiend drankje met Father Gregory bij het restaurant tussen school en kerk.
Op de terugweg in de bus luisteren hoe goed we elkaar hebben leren kennen én natuurlijk besloten we met karaoke.
Na een snelle douche en een rondje van de eigenaar van Trip’n’hostel, heerlijke pizza gegeten in de tuin van Juvenilja Castle, waar één van ons een jaar naar had uitgekeken. Op de terugweg nog een ijsje.
Alweer de laatste nacht in Tirana. Morgen vertrekken we vroeg naar het vliegveld.

De terugreis
Omdat in Januari wizzair de vluchttijden veranderde van Tirana naar Verona moesten we een dag eerder vertrekken vanuit Albanië. ’s Morgens vroeg gingen we al op pad om om 13.00 te landen in Verona. Met 4 gehuurde auto’s gingen we richting het Gardameer om te genieten van de gedane arbeid. Eind van de middag gingen we naar ons motel in Verona om daarna ons laatste avondmaal met elkaar te vieren. Noodweer zorgde ervoor dat het uitgaan in Verona niet door kon gaan. Op 20 juli hadden we in de ochtend eerst tijd om Verona te bekijken met o.a. de Arena en het balkonnetje van Romeo en Julia. Om 17.00 vlogen we naar Amsterdam waar we met een vertraagde trein omdat de conducteur zoek was, naar Amersfoort gingen. Daar hebben we afscheid genomen. maar dat was voor velen moeilijk dus zochten ze elkaar weer op in Apeldoorn.